Dialogue

Vocabulary

Learn New Words FAST with this Lesson’s Vocab Review List

Get this lesson’s key vocab, their translations and pronunciations. Sign up for your Free Lifetime Account Now and get 7 Days of Premium Access including this feature.

Or sign up using Facebook
Already a Member?

Lesson Transcript

سلام به همگی‌، من آنیتا هستم.
«سیزده به در» یا «روز طبیعت» نام سیزدهمین روز ماه فروردین یا آخرین روز تعطیلات عید نوروز در ایران است٬ که در آن مردم خانه های خود را ترک کرده به داخل طبیعت می روند تا روز را با شادی و گردش دسته جمعی دور هم سپری کنند.
در این ویدیو خواهید دید که در گذشته مردم در این روز از خانه خارج می شدند تا نحسی عدد سیزده از خود دور کنند. ولی اکنون برای دادن پایانی خوش به عید با طبیعت آشتی کرده در فضای سبز آن می نشینند.
آیا می دانید که باور ناخجستگی و نحسی روز سیزده به در چرا پدید آمده است؟
جواب را در آخر این ویدئو به شما نشان خواهیم داد.
از روزگاران قدیم٬ گذراندن سیزده به در در داخل طبیعت میان ایرانیان مرسوم بوده است. اکثر خانواده ها به پارک یا کنار رودخانه ای رفته٬ سفره ای را روی زمین پهن می کنند٬ در کنار هم به صرف غذا و چای پرداخته و از زیبایی طبیعت لذت می برند. گاهی اوقات نیز با فعالیت هایی شاد نظیر پخش موسیقی و ورزش روز خود را به شب می رسانند. در حقیقت این روز تبدیل به خاطره ای شیرین از پایان تعطیلات و آغازی پر انرژی برای تلاش و کوشش دوباره می شود.
مراسم دیگری که در گذشته در روز سیزدهم بهار وجود داشته٬ دعا و ستایش ایزد باران به نام «تیشتر» بوده است. گویا در آن زمان مردم برای نابودی خشکسالی و طلب باران در سال جدید در این روز به دشت و صحرا و یا کنار چشمه و رود می رفتند و سرسبزی و برکت را آرزو می کردند. همچنین سبزهٔ سفره هفت سین را به عنوان هدیه به رودخانه یا آب روان سپرده تقدیم به ایزد باران می کردند٬ که این رسم از آن دوره به یاد مانده و هنوز هم مردم سبزه یا ماهی قرمز خود را در سیزده به در به آب می سپارند.
یکی از آیین های رایج و دلپسند مردم در سیزده به در گره زدن سبزه است. اکثر دختران و گاهی پسران جوان سبزهٔ طبیعت را گره می زنند تا به زودی بختشان باز شده ازدواج کنند! سرچشمهٔ این باور٬ نخستین ازدواج در داستان های قدیمی ایرانی است. طبق این روایات٬ فرزندان پادشاهی به نام کیومرث برای اولین بار پیمان ازدواج خود را از طریق گره زدن سبزه پایه گذاری کردند٬ و این رسم را برای آیندگان به ارمغان آوردند.
اصطلاحی وجود دارد به نام «دروغ سیزده» که به دروغی که در روز سیزده به در به شوخی گفته می شود اشاره دارد. این دروغ بسیار شبیه دروغ «اول آوریل» است٬ و از آنجایی که در تقویم نیز این دو تنها یک روز اختلاف دارند کاملاً ممکن است از یکدیگر تأثیر پذیرفته باشند.
و حالا جواب سوال اخیر را به شما می دهم.
آیا می دانید که باور ناخجستگی و نحسی روز سیزده به در چرا پدید آمده است؟
گویا در گذشته های دور یک بار در روز سیزدهم بهار٬ زمین لرزه ای سهمگین روی داده که خانه ها و بقیه نقاط را ویران کرده است. از آن زمان به بعد این واقعه در ذهن مردم باقی مانده و به اشتباه این روز را نحس می پندارند و خانه خود را ترک می کنند.
این درس چطور بود؟ چیز جالبی یاد گرفتید؟
آیا در محل زندگی شما نیز روزی شبیه "سیزده به در" وجود دارد؟
نظر خود را برای ما به PersianPod101.com ارسال کنید. به امید دیدار در درس بعدی!

Comments

Hide